DigiContact

SDW zet zich in voor een samenleving waarin iedereen kan participeren: meedoen, ongeacht of iemand een beperking heeft. Een samenleving waarin iedereen een betekenisvol leven kan leiden. Meedoen in de maatschappij en zelf regie voeren waar mogelijk, zijn daar een belangrijk onderdeel van.  

Zorgmedewerkers, ouders, familie, vrienden, vrijwilligers; alle betrokkenen bij de cliënt hebben een verantwoordelijkheid cliënten hierin te ondersteunen. Het stimuleren van het behoud of versterken van de eigen regie en zelfredzaamheid is daarbij essentieel. Het gaat dan om het zelf kunnen beslissen over wat de cliënt wil (eigen regie) en het bevorderen van zelfredzaamheid. We kijken naar wat iemand wel kan. We richten ons op de vaardigheden, talenten en kansen van de cliënt. Dit versterkt het zelfvertrouwen en ook de motivatie, omdat de cliënt zelf meerwaarde geeft aan zijn leven.  

Zorg anders organiseren

Zorg anders organiseren

We gaan de zorg en begeleiding anders organiseren. Vanuit de overtuiging dat iedereen mee kan doen in de maatschappij, ondanks een beperking. We hanteren daarbij het uitgangspunt ‘zelf tenzij, thuis tenzij en digitaal tenzij’. 

Om dat uitgangspunt te realiseren, stelt de SDW professional de volgende 5 vragen aan de cliënt:

1. Wat kan de cliënt zelf? 
2. Welke techniek of welk hulpmiddel helpt de cliënt? 
3. Wat kunnen mantelzorgers? Wat kan het netwerk? 
4. Wat kunnen de vrijwilligers? 
5. Wat kan de (zorg) professional en wat kan die de cliënt (opnieuw) aanleren? 

De vijf stappen van eigen regie en zelfredzaamheid. 

Inzet van innovatie als hulpmiddel: DigiContact  

We zetten creatieve innovatieve oplossingen in om de eigen regie en zelfredzaamheid van cliënten te vergroten en binnen de bestaande indicatie van de cliënt meer contactmomenten aan te bieden. Door inzet van hulpmiddelen en sociale- en/of technologische innovatie kunnen cliënten zelfstandiger leven en is aangetoond dat cliënten eerder de gestelde doelen behalen. Dit als aanvulling op de fysieke begeleiding daar waar het kan en nodig is.  

De samenwerking met DigiContact is een nieuw product van SDW waar cliënten per 1 oktober 2024 gebruik van kunnen maken. DigiContact levert 24/7 begeleiding op afstand met geavanceerde beeldzorgtechnologie en met telefonie. De begeleiding van DigiContact speelt in op de hulpvraag van de cliënt waar en wanneer noodzakelijk, zowel gepland als ongepland. Door deze ondersteuning van specialistische begeleiding van SDW gecombineerd in te zetten met DigiContact, is gebleken dat de zelfredzaamheid van cliënten toeneemt en zij meer in eigen regie zijn omtrent de begeleidingsmomenten.

Wanneer de cliënt afstemming of ondersteuning nodig heeft, maar er geen begeleider aanwezig is dan is er door DigiContact toch altijd een mogelijkheid om een begeleider te spreken. Het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid worden vergroot door de zekerheid die de altijd bereikbare hulplijn met zich meebrengt. Zorg en ondersteuning is altijd bereikbaar (24/7) en dichtbij toegankelijk.  
 
In stap 2, van de 5 stappen naar eigen regie en zelfredzaamheid, bespreekt de SDW professional met de cliënt welk hulpmiddel ingezet kan worden. De inzet van DigiContact als innovatief hulpmiddel kan dan dus besproken worden.  

Implementatie

De implementatie van DigiContact wordt in de maanden augustus t/m oktober verder uitgewerkt. Zodra hier voor cliënten meer over bekend is, informeren we de cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger(s) hierover. We bespreken dan samen de mogelijkheden. 
Heb je al vragen? Dan kan je die stellen aan de persoonlijk begeleider of unitmanager.

DigiContact is een van de projecten die onderdeel zijn van het programma Versterken eigen regie en het bevorderen van de zelfredzaamheid van cliënten. 

Kunnen wij jou alvast ergens mee helpen?